Zákazník je subjekt (firma, osoba,…), kterému předáváme jednotku/y z výstupu kroku / procesu.
Zákazníky dělíme na dva typy:
Externí zákazník: cizí firmy (klienti, odběratelé, …) a soukromé osoby
Interní zákazník: pracovníci naší firmy (kolegové, management,…).
Čím je větší firma, tím více se konkrétní zaměstnanci zaměřují pouze na splnění svých úkolů v rámci svého působení. Zajímá je pouze vstup a výstup týkající se jejich kroku. Zákazníkem je pro ně kolega, kterému předávají výsledek své práce, případně management. Snaží se uspokojit požadavky interního zákazníka.
Většina manažerů považuje za začátek a konec procesu tu část, za kterou má zodpovědnost. To, co jeho tým produkuje, považuje za výstup svého procesu. Zákazníkem je pro ně interní zákazník.
Zlepšovací projekty, které mají pro firmu opravdu přínos, však hledí na proces jako celek. Za vstup je v takovém případě považována hranice mezi naší firmou a dodavateli a za výstup hranice mezi naší firmou a zákazníkem. Zákazníkem je zde externí zákazník, tj. ten, kdo výrobek či službu zaplatí.