Strom SNT (Strom strategie a taktiky) patří mezilogické stromy. V TLSSsvětě ho používáme pro definování nutných podmínek, které musí být splněny, a změn, které musí být provedeny, abychom dosáhli konkrétního cíle strategie. Standardně mívá 3-5 úrovní. Jakmile je jich více, je zde riziko, již je těžké udržet koncept, tj. společné naplnění, které vede k jednomu cili.
Na každé úrovni definujeme strategii (čeho chceme dosáhnout, jak to vypadá, když je to hotové) a taktiku (jak toho můžeme dosáhnout). Tento strom nám pomáhá:
rozvinout strategii na konkrétní projekty (kroky)
ujasnit si, kde chceme být a kde ve skutečnosti jsme
vytvořit vstupní analýzu k řešení problému
První tři úrovně stromu
První tři úrovně strategického stromu určují hlavní směr, tj. co musí být splněno pro dosažení hlavního cíle z pohledu nejen základního růstu, ale i budoucího rozvoje. Co je třeba vybudovat, jak to maximálně zhodnotit a udržet. Vypracováváme je s nejvyšším managementem firmy. Další úrovně většinou přebírá pro rozpracování střední management.
Na základě stanovení strategií na čtvrté úrovni stromu SNT se často již dají definovat cíle project charterů pro spuštění projektů s konkrétními kroky (jestliže se dají naplánovat), případně vedené agile přístupem, pokud se konkrétně naplánovat nedají (typické např. pro vývoj nového produktu, který postupuje podle potřeby a reakce zákazníka, případně při projektech s mnoha neznámými faktory, které průběh projektu mohou změnit).
Děláme věci správně nebo děláme správné věci?
Při sestavování stromu, je třeba stále kontrolovat / být si vědom, jestli
víme čeho chceme dosáhnout, jak má vypadat finální stav/cíl
máme stanovenou metriku, podle které poznáme, že jsem cíle dosáhli
budujeme pouze krátkodobou strategii (potřebujeme rychle něčeho dosáhnout/změnit stav) nebo dlouhodobou strategii
potřebujeme něco vybudovat
chceme vybudované zhodnotit/využít na maximum
chceme to udržet
směřujeme opravdu stále k dosažení cile a neřešíme k tomu navíc lokální zájmy středního managementu (velký problém toto uhlídat při sestavování strategie), tj. jestli se jedná opravdu o kritické faktory k dosažení úspěchu
jestli nám naopak ještě něco nechybí (vždy je zde bohužel problém s Johariho oknem)
neděláme dosud něco, co naopak oddaluje dosažení cíle, tj. že bychom to měli přestat dělat