Příležitost pro vytvoření defektu

U každého produktu z výstupu procesu (výrobek/služba) může dojít k jednomu nebo k víceru nesplnění CTQ, neboli závadám (defekt). 

Příležitost k vytvoření jednoho z možných defektů, zkráceně „příležitost“ jsou všechna kritéria kvality produktu, která kontrolujeme. Musí být totiž splněna,  aby byl zákazník spokojen.

Čím je produkt (výrobek, služba) komplexnější, tím více má příležitostí pro vytvoření defektu.

  • Stříhání drátu může mít jednu příležitost = špatná délka
  • Upečený rohlík může mít dvě příležitosti = špatná gramáž, nedopočenost/připálenost
  • Vyrobený talíř může mít jednu příležitost = prasklý
  • Řezání desky může mít dvě příležitosti: špatná délka a špatná šířka
  • Vyplněný zaškrtávací test o 10 otázkách může mít 10 příležitostí udělat chybu
  • Telefonát na Call centru může mít 4 příležitosti = délka hovoru, obsah hovoru, forma projevu, hovor pod kontrolou

Právě počet příležitostí k vytvoření defektu nám umožní porovnávat mezi sebou různé procesy. Dva procesy mohou mít stejný poměr defektů na jednotku (DPU), ale rozdílný poměr defektů na celý proces (DPMO) a tím i hodnotu Sigma. Případný rozdíl je způsoben právě počtem příležitostí vytvořit defekt.