Nástroje DFSS

Pro návrh nového procesu (resp. produktu) přístupem DFSS používáme různé nástroje. Patří mezi ně např.  Kanův model, MoSCoW, Brainstorming, NGT, Matice rozhraní, P-diagram,  FMEA, další nástroje RCA, QFD, Matice příčin a následků, Experiment DOE, Triz atd.

Seznam požadavků /funkcí a odpovídajících potřeb zákazníka (včetně potřeb naší firmy)  a jeho převedení na metriku (CTQ) je první věc, ze které vycházíme. Je základem pro prioritizaci těchto potřeb, kterou provádíme prostřednictvím Kanova modelu nebo metody MoSCoW. Obě tyto metody pomáhají ujasnit si, které vlastnosti/funkce jsou pro zákazníka zásadní (telefon telefonuje,  …), které doplňkové a které nechce (telefon vyzařuje životu škodlivé záření, …)

Hledání řešení (návrh, problém, ….) je nejvíce efektivní, pokud se využije synergie znalostí, dovedností a nápadů týmu lidí. Někdy je vhodnějši použít některou formu brainstormingu, kde nápady každý okamžitě slyší, v některých případech vyhovuje více, pokud si lidé nápady nejdříve promyslí (viz NGT),  zapíšou a teprve poté vysloví před ostatními.

Matice rozhraní (Interface Matrix) může posloužit jako podklad pro P diagram. Umožňuje zkoumat rozhraní mezi prostředím a systémy /podsystémy/komponenty a identifikovat tak faktory, vstupy a výstupy, které v P diagramu používáme. Jakékoliv rozhranní je totiž potenciálním kandidátem na problém.

 P-diagram nám pomáhá identifikovat faktory, které mohou mít vliv nejen na požadovaný výstup (funkce produktu, tj. co zákazník chce) a i na nechtěný výstup (disfunkce /defekty produktu, pochybení lidí, tj. co zákazník nechce). 

Prostřednictvím analýzy FMEA (DFMEA) a nástrojů RCA hledáme poté kořenové příčiny těchto negativních faktorů a nechtěných výstupů a snažíme se najít řešení, jak jim zamezit.

QFD je nástroj, který pomáhá porovnat klíčové požadavky zákazníka (převedené na konkrétní metriku) s ovlivnitelnými parametry našeho produktu (vlastnosti produktu při vývoji, KPI procesních kroků, …) a s parametry konkurenčních produktů (benchmarking). Díky němu si můžeme uvědomit, které parametry potřebujeme jak nastavit (které vlastnosti musí náš produkt splňovat), abychom byli konkurenceschopní.

Matice příčin a následků je zjednodušenou formou QFD. Umožňuje zjistit, které vstupy a faktory nejvíce ovlivňují požadované klíčové výstupy (požadavky zákazníka) procesu, na rozdíl od QFD se však nezajímá  o konkurenci.

Experimentem DOE simulujeme odezvu vstupů (které různě nastavujeme) na výstup (vlastnosti, funkce produktu). Hledáme tak optimální nastavení vstupů k žádanému výstupu (který odpovídá požadavkům zákazníka).

TRIZ je metoda, která napomáhá s generováním nápadů, jak inovovat produkt, co se týče technologických vlastností. Jedná se primárně o technickou záležitost, nikoliv procesní.