Matice vlivu stakeholderů
Matice vlivu stakeholderů je nástroj pro analýzu stakeholderů, který určuje klíčové osoby podle velikosti jejich vlivu.
Čím vyšší je velikost jejich vlivu ve firmě, tím snazší mají podmínky pro prosazení postoje, proto je třeba získat jejich maximální podporu.
Velkou chybou projekt manažerů je podceňování komunikace se stakeholdery, o kterých se domnívají, že mají malý vliv ve firmě díky své pozici v hierarchii. Může se totiž stát, že mají velký vliv na ostatní díky přirozené autoritě (za kterou jdou ostatní nezávisle na tom, jak vysokou funkci ve firmě má), případně díky schopnosti ovlivňovat pracovníky na vysokých pozicích ve struktuře firmy, apod.
Postup při sestavování matice:
- Zjišťujeme postupně stakeholdery
- Určíme jejich skutečnou (nikoliv pouze danou hierarchií) velikost vlivu ve firmě (nízká, střední vysoká)
- Zjistíme, jak velký má projekt na tohoto stakeholdera dopad (nízká, střední, vysoká)
- Polohu zakreslíme do matice
- Vybereme klíčové stakeholdery, kterým musíme věnovat primární pozornost