KPI

KPI (Key Performance Indicator) je metrika = cíl, kterým se dá měřit a porovnávat výkon (jestli se daří nebo ne). Mívá formu čísla (počty, procenta, minimální hodnoty,..).

Také se můžeme setkat s dalšími názvy:

  • klíčový kazatel výkonnosti
  • klíčová metrika
  • Key Point Indicator
  • Key Succes Indicator

Lidé pracují podle toho, jak jsou měřeni. KPI se nastavují pro výstup procesu, pro oddělení, týmům atd. Z nich se poté odvozují KPI pro jednotlivé procesní kroky a pracovníky.  Jejich splnění zajišťuje naplnění strategických cílů firmy, které souvisí s uspokojením zákazníka. KPI pracovníkům říká, co se od nich očekává, zjednodušeně řečeno „kolik toho mají udělat“.

Příklady KPI:

  • KPI pro obchod: počet vypracovaných nabídek za den, velikost tržeb za měsíc, …
  • KPI pro fakturaci v centru sdílených služeb: počet zpracovaných faktur za den, …
  • KPI pro výrobu: počet smontovaných IoT zařízení za den, počet zmetků, dodržování norem, …
  • KPI pro služby: počet vyžehlených ks oblečení za den, počet hovorů za den, počet obsloužených zákazníků, …
  • KPI v souvislosti s mírou spokojenosti zákazníků (s produkty, se službami, s výší poplatků, ….)
  • KPI všeobecná finanční: rizika, velikost příjmů, ušetření provozních nákladů, velikost investničních výdajů, nedobytnost pohledávek, …
  • KPI všeobecná zaměstnanecká: absolvovaná školení, spokojenost týmu, zlepšovací návrhy, účast na projektech, sdílení zkušeností, ….

Pozor na pro nás nevhodná KPI

Chceme-li zlepšovat proces, musíme mít data, která ho správně reprezentují. Dobrá data nevzniknou náhodou. Pokud jsou managementem nevhodně nastavená KPI,  nemůžeme je používat jako data pro zlepšení procesu.