Hlas procesu je oblast vymezená kontrolními limity kontrolních grafů pro individuální hodnoty procesu (Graf I-mR). V tomto intervalu můžeme očekávat u všech dat (my zkoumáme většinou CTQ), která mají kopcovitá (klouboukovitá) rozdělení dat, minimálně 98% všech dat. Jestliže máme data s normálním rozdělením, je to statisticky dokonce 99,73% dat.
Hlas procesu je hned druhá věc, kterou zkoumáme, když jdeme analyzovat data (první věcí je původ dat). Říká nám, co můžeme očekávat od stabilního procesu.
Můžeme se setkat s mnoha názvy a stále je to totéž:
Přirozené chování procesu
Oblast běžné variability procesu
Oblast SPC (Statistic Process Control)
Pokryvný interval
Referenční interval
Interval stability procesu
Hlas procesu je pro nás velmi důležitý. Zkoumáme ho při zjišťování, jestli je nás proces stabilní. Protože pokud není, nemá smysl dělat jakoukoliv další analýzu těchto dat.
Jestliže máme data mimo mimo tyto dva kontrolní limity, náš proces nemá jeden hlas, ale vícero. Říká nám, co dělal v minulosti a jaký má hypotetický potenciál do budoucnosti.
Referenční interval
Ve světě kvality se výraz „hlas procesu“ většinou nepoužívá, nejčastěji se setkáváme s pojmem „referenční interval“. V podstatě to ale znamená totéž. Je definován jako oblast dat, kterou v modelu Normálního rozdělení dat pokrývá 3 sigma na obě strany od průměru, což odpovídá 99,73% dat. Tato oblast je vymezena kontrolními limity grafu individuálních hodnot.
Odborníci, kteří používají pojem „referenční interval“, uvažují tedy oblast mezikvantilového rozpětí: 99,865. percentil a 0,135. percentil.
Hlas procesu není hlas zákazníka
Je potřeba rozlišovat mezi hlasem procesu a hlasem zákazníka. Hlas zákazníka je oblast mezi specifikačními limity, které určil zákazník. Hlas procesu je přirozené chování procesu, je vymezeno kontrolními limity a závisí na tom, kde máme střední hodnotudat a jakou mají variabilitu.