Jedná se o skutečnou dobu za určité období (např. počet hodin/den, počet hodin /5 dní, …), po kterou se na konkrétním kroku může pracovat. Tento čas neovlivňuje počet paralelně pracujících operátorů, v případě služeb si tento dostupný pracovní čas můžeme zjednodušeně představit např. jako otevírací dobu pro zákazníky. Také se mu říká:
Dostupný čas operátorů
Dostupný pracovní čas není smluvní pracovní doba.
Je třeba od ní odečíst:
smluvní časy pro přestávky
smluvní čas pro oběd
potřebné časy pro přípravu a úklid pracoviště
potřebné časy pro rozjezdy (stroje, výrobní linky, ….)
časy pro pravidelné pracovní schůzky
atd.
Neplánované přestávky (poruchy, defekty, opravy, čekání na materiál atd.) a počet zaměstnanců při výpočtu nezvažujeme. Naopak, počet směn za den hraje významnou roli.
Dostupný pracovní čas potřebujeme pro spočítání doby taktu (viz takt time).
Nižší dostupnost operátorů významně prodlužuje celkový lead time, protože může způsobit zvýšení WIP. Často může být příznakem MURI (například přetíženost zdravotních sester).
Dostupnost operátora v %
Dostupnost konkrétního operátora se může udávat jako podíl z dostupného pracovního času ve formě procent. Pokud uvedeme 100% znamená to, že pracovník nedělá nic jiného, než že vykonává tento krok (typické pro odborné dělnické profese). V případě, že uvedeme 50%, míníme tím, že se na tomto kroku pracuje pouze polovičku dostupného pracovního času (typické pro služby nebo pro nasmlouvané pracovníky pro konkrétní výkon).