Běžná vs zvláštní variabilita
Spojitá data, která sbíráme z procesu nejsou stejná (pokud ano, máme s vysokou pravděpodobnostní nevhodné rozlišení měření). Data jsou rozptýlena kolem své střední hodnoty. A tomuto rozptýlení dat se říká kolísání nebo ještě častěji variabilita. Ta se dá rozlišovat mnoha způsoby. V případě, že řešíme stabilitu procesu, rozlišujeme běžnou (přirozenou) a zvláštní variabilitu, a s ní spojenou běžnou a zvláštní příčinu variability.
Jestli se jedná o běžnou (přirozenou) nebo zvláštní variabilitu, nám řekne odpovídající kontrolní graf. Účelem jeho kontrolních limitů je právě tyto dvě variability od sebe oddělit.
Běžná variabilita
Běžná variabilita je přirozené chování procesu, způsobené běžnými příčinami (rozdílný materiál, rozdílný přistup operátorů, rozdílné pomůcky, rozdílné pracovní podmínky, atd).
Za data s běžnou (přirozenou) variabilitou považujeme nejen data, která jsou mezi horním (UCL) a spodním (LCL) limitem kontrolního grafu (viz obrázek vpravo), ale která projdou i dalšími testy zvláštních příčin. Je jich celkem 8 a zkoumají homogenitu dat.
Zvláštní variabilitaje způsobená zvláštní příčinou (změnou v procesu, tj. např. výpadek v procesu, výpadky v materiálu, opravy, nastavování zařízení, atd. ). Právě tyto testy homogenity dat v kontrolním grafu nám řeknou, jestli naše data obsahují zvláštní variabilitu.
Jestliže data obsahují pouze běžnou (přirozenou) variabilitu, jsou homogenní, a proces můžeme považovat za stabilní. Pokud tomu tak není, naše data obsahují zvláštní variabilitu, a my se potýkáme s nestabilitou procesu. Chování nestabilního procesu se nedá předvídat. Abychom měli stabilní proces, snažíme se většinou udělat vše proto, abychom odstranili příčiny, které způsobují zvláštní variabilitu.
Pozn.: Pozor, stejně jako při jakékoliv jiné analýze naměřených dat je třeba používat selský rozum. Někdy může být i zvláštní variabilita žádoucí. Jestliže např. sledujeme tržby nebo počty zpracovaných faktur v centru sdílených služeb, apod., překročení horního kontrolního limitu není důvodem k ostranění příčiny, která tento stav způsobila jenom proto, abychom měli proces stabilní.
Pro svět TLSS jsou při zlepšování procesu nejdůležitější dvě věci: zajistit způsobilost procesu (proces produkuje to, co chce zákazník) a zajistit stabilitu procesu (proces je pod kontrolou a jeho chování je předvídatelné). Způsobilost procesu nemá smysl zkoumat, pokud není proces stabilní. A pokud je proces stabilní, tak obsahuje pouze běžnou variabilitu.